måndag 17 april 2017

Ännu mer bekymmer.............!!!!!!!!!!!

Jag skrev om mina funderingar kring lådformatet för min framtida biodling. Naturligtvis så har jag en rätt bra koll på vad jag ska göra, men det är många aspekter från andra biodlare som jag ville ta till mig. Och det här kommer att bli spännande att implementera i framtiden.

Men det som händer nu är ett större problem! Vi hade ett verkligt skönt vårväder för någon vecka sedan. Bina flög intensivt och rensningsflykten var ett minne blott. En koll i några samhällen visade att yngelläggningen var igång men kanske lite mindre än vad jag väntade mig. I det starkaste samhället var det 2 halva ramar med yngel. Och ........ då kom kylan med upp till 6 minusgrader på nätterna och ett fåtal plusgrader på dagarna. I veckan nu så kommer temperaturen att stiga, men inte tillräckligt för ett ordentligt pollendrag. Vattenbina kommer jag att se på flustret men inne i kupan så kommer husbina ha fullt jobb med att hålla värmen på det befintliga ynglet. Hur bra det går det visar sig om några veckor Har jag kylt yngel eller har bimassan räckt till för att klara värmen på yngelramarna./Gidde   Och......... räcker fodret?

Honung är en bristvara just nu, men om det behövs så måste jag offra några burkar, Med ett nät under så droppar inte honung ner kupan, men som ni ser så blir burken som ordentligt diskad. 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar