fredag 23 juni 2017

Där flög Damen.................

Det var midsommarafton för ett antal år sedan och vi skulle iväg på midsommardansen. Apideorna som hängde intill i skogsdungen var befolkade och hade god flygning. Den som hängde närmast hade en dam som jag inte hade hunnit märka så jag tänkte hinna med det innan vi for iväg. Tog fram märkgrejorna och fick min fru Elsie som assistans. Damen gick helt lugn på första ramen som jag lyfte och jag höll ramen i vänsterhanden och letade fångstglaset med höger hand. Just då: Så flög damen! Försökte se var hon landade och trodde att jag kunde hitta henne. Men när jag såg henne på ett grässtrå så hann jag inte med. OK! gick in på en fika och klädbyte! Och väl ute för att åka så såg jag den öppna Apidean lyfte samma ram som tidigare och där gick hon. Fick tag i fångstglaset och fångade henne, men när hon skulle in i märkburen så klanta jag mig och hon flög iväg.

 Jag lämnade allt som det var och åkte iväg på firandet! Och när vi kom tillbaka efter midsommardansen så var det samma visa! Damen satt på samma ram! Och fick jag tag i märkburen satte den rakt över henne och såg hur hon lugnt gick upp i den.

Här borde det varit klart! Jag satte i kolven och letade efter märkpennan. Men... Damen var liten och jag fick se henne trycka sig ut genom märkburens spärrgaller och flyga iväg för en tredje gång.

Då tyckte jag det var läge att svälja både midsommarnubben och förtreten så åter så fick grejerna ligga och jag gick in o käkade middag.

På kvällen så hängde jag upp Apidean samtidigt som jag halade flaggan.

Och sedan i veckan så kollade jag. I Apidean så gick damen hur lugnt som helst! Och jag tror faktiskt att hon småskrattade åt mig! Gullig skitkärring!! / Gidde

Om man odlar från kakbit i en Apidea så ser det ut så här, men det fodras ungbin i två omgångar. Först vid start och sedan efter parningen.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar