onsdag 19 juli 2017

Torrt och deprimerande..............

Delar av Roslagen är som andra delar av Sverige fast i torkans grepp. Men som alltid så är det mycket olika där vissa områden tack vare natur har fördelar. En gammal biodlare sa för många år sedan att jag alltid skulle söka biplatser där bina stod torrt och fint men naturen gav en stor variation av torrare och fuktigare mark. Och under åren så har jag förstått att han hade rätt!

Men torka betyder också eldfara så att hantera röken utan ett skydd i form av en plåt hink när jag inte har den i handen det skulle vara otänkbart för min del.

Torka ger också låga grundvattennivåer och jag testade just i dag hur mycket vatten som spolningen av silar och tunnor tar.

Att spola slungans grov och finsil plus flytsilen med tillhörande honungstunna det gick åt omkring 40 liter vatten. Och den vattenåtgången fick jag om jag snåltvättade men sköljde ordentligt. Och jag minns min verkmästare Jon från min ungdoms arbete i slakteri o charkuteri. Han och jag hade en överenskommelse. Han skulle visa allting i detalj hur han ville att saker skulle göras. Och jag å min sida skulle se till att jag gjorde det på det sättet. Och så blev det under de fyra och ett halvt år som den karriären var. Jon var biodlare och det skulle vara spännande att snacka lite biodling med honom.

Och jag hoppas att min hantering skulle blivit väl godkänd av den gamla hedersmannen. Kanske han läser bloggen över den himmelska uppkopplingen!/ Gidde

Och att vattna persikoträdet och mangolden med sköljvattnet det hoppas jag att Jon förstår att jag gör!!
Persikoträdet dignade av frukter förra året! Över 200 styck! I år tog frosten nästan allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar