söndag 14 januari 2018

Tyngdlyftning och biodling...........Sant!!

En av de viktigaste momenten inom biodlingen är att ha full koll på samhällena inför invintringen och mot våren. Min egen metod för det har lite olika moment, men det viktigaste är att bedöma vikten från det att jag slutskattat till den sista rensningsflykten.

Efter slutskattningen så plockar jag i ordning ramarna för vintern. Samtidigt så kollar jag yngelsättningen och flyttar om möjligt ner ynglet i nedre lådan.  9 ramar i 10 ramars LN lådor undantaget om jag invintrar på HLS formatet då jag tänker lite annorlunda. Två lådor som regel men det har hänt att det har varit upp till 4 om jag tvingats göra sena sammanslagningar. Jag använder konsekvent täckbräder på vintern för att få en fungerande toppventilation.
 Och innan den första foderhinken lyfts på så lyfter jag i ett hörn på ena sidan på kupan. Jag behöver få en minnesbild av vikten på samhället. Ofta så lyfter jag ännu en gång på något samhälle så jag känner hur tungt det är med foder. Om... jag misstänker röveri så är det viktigt att göra en koll på både det samhället som rövar och det som blir rövat.

Det här kan verka jobbigt, men jag lovar er att om man har det som rutin så tar det bara någon sekund per gång.

Om allt fungerar som det ska så drar bina ner fodergivan på lite drygt en vecka och det är bara att hoppas att det inte dyker upp något lusdrag just när man börjat att mata. För då måste det åtgärdas om det blir mycket.

Så här års så har jag i vanlig ordning åkt runt och lyft o lyft. Hitintills så har det känts bra. Huvkuporna är i vanlig ordning något lättare och två kupor med äldre årgång på damerna är något kilo lättare.

Allt är lugnt och inga döda bin på snön i den mån det har funnits sådan. Men ...... Mina vänner! Det här vädret med fukt är det sämsta möjliga för bina. Snö dämpar ljudet från omgivningen och skapar en sympatisk isolering för vilande damer./ Gidde
Så här skulle jag vilja att det var för binas skull, men inte för mig själv. Att skotta är jobbigt för gamla gubbar!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar